Vetarm Eten – Vet goed of vet slecht?

vetarm eten

Vetarm eten? Je wilt graag gezond leven en je prettig voelen in je lijf. Waar kan je dan beter mee beginnen, dan met een goed voedingspatroon? Hippocrates, een Griekse arts en grondlegger van de geneeskunde, zei rond 400 voor Christus al: ‘Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding’.

En in deze tijd geeft een boek met de titel ‘Wat je eet ben je zelf’, een stappenplan voor een slank en gezond leven. Vroeger en nu wijzen mensen ons er op dat het belangrijk is om na te denken over wat je eet. Misschien heb je besloten om een vetarm dieet te gaan volgen en wil je zo op een goede manier voor jezelf gaan zorgen. Hoe het zit met de goede en slechte vetten komt in dit blog helemaal aan bod.

Obesitas

Het zit er bij ons mensen in gebakken, om meer te eten dan we nodig hebben. We hebben nog dezelfde aanleg als onze voorouders, om als bescherming voor tijden van hongersnood, wat extra’s te eten als er genoeg is. Het grote verschil is dat wij niet hoeven te jagen en dus van nature minder aan lichaamsbeweging doen dan zij deden. En ook worden we nu omgeven door een groot aanbod van calorierijke en vette voedingsmiddelen dat vroeger niet bestond.

In de jaren ’70 van de vorige eeuw waren er in de Verenigde Staten veel mensen met hart- en vaatziekten. Precies vanaf het moment dat het vetarme dieet daar werd gepromoot, steeg gek genoeg het aantal gevallen van obesitas. Waarschijnlijk komt dit door het feit dat men in plaats van verzadigde vetten, vetarme producten met een hoog suikergehalte ging gebruiken. Een gezond eetpatroon ontdekken is een puzzel!

Vetarm eten – Goede en slechte vetten

Hoe zit het met die verschillende vetten en wat heeft ons lichaam eigenlijk nodig om goed te kunnen functioneren? Vet is een bron van energie, van belangrijke vitaminen en van vetzuren. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Beide vetten komen in elk product voor. De verzadigde vetten komen vooral voor in dierlijke producten, en in koek, gebak en niet onbelangrijk in snacks. Onverzadigde vetten komen vooral voor in vloeibare bakproducten, plantaardige oliën, vis en noten.

En die laatste vetten zijn essentieel voor onze voeding. Want meervoudig onverzadigde vetzuren zijn goed voor de werking van de hersenen, het zenuwstelsel, het afweersysteem, je hart en huid. In alle voedingsadviezen staat dan ook te lezen dat het eten van vette vis eenmaal per week van groot belang is. Wees niet bang, dit zijn goede vetten om binnen te krijgen.

Top 15 vetarme producten

Wil je graag minderen met vet, hou dan in je achterhoofd dat je altijd verzadigde vetten kan vervangen door onverzadigde vetten. Hieronder vind je een lijst met tips voor producten die je kunt eten als je met vet wilt minderen (1-10)en verzadigde vetten door onverzadigde vetten wilt vervangen (10-15).
1. Magere yoghurt is een ideaal vetarm basisingrediënt voor bijvoorbeeld een pastasaus.
2. Magere kwark is een heerlijke basis voor een ontbijt.
3. Hüttenkäse is een jonge ongerijpte kaas met een frisse smaak. Ideaal als mager broodbeleg.
4. Parmezaanse kaas bevat weinig vet en een kleine hoeveelheid kan al voor veel smaak in een gerecht zorgen.
5. Lamsfilet of lamsbout brengt het gehalte van verzadigde vetzuren terug.
6. Kalkoenvlees bevat maar 2% vet en is één van de meest magere soorten vlees.
7. Kippenbouten kunnen worden gegeten zónder vel.
8. Witvis zoals kabeljauw en schelvis zijn een geconcentreerde bron van eiwitten en bevatten weinig vet.
9. Rijstwafels zijn een vetarm alternatief voor een snack tussendoor.
10. Filodeeg is veel minder vet dan bladerdeeg en wordt heerlijk krokant als je het bakt.
11. Peulvruchten zoals bonen en linzen, een heerlijk alternatief voor vleesproducten met teveel verzadigde vetten.
12. Makreel is rijk aan omgea-3 vetzuren. Deze spelen een belangrijke rol bij het gezond houden van je celmembramen en stimuleren je bloedsomloop.
13. Lijnzaad is een bron van omega-3, één van de goede vetzuren. Doe bijvoorbeeld één eetlepel in je ontbijtkom met magere kwark en muesli.
14. Sesamzaadjes, pompoen- en zonnebloempitten zijn rijk aan essentiële vetzuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken.
15. Hazelnoten, een bron van magnesium.

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Ben je momenteel bezig met afvallen?

Meld je dan aan voor onze community waarin je in contact komt met andere mensen die bezig zijn met afvallen. Meld je hier aan >

P.S. Wij vinden het leuk als je hieronder een reactie achterlaat ?

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: