Suikervrij Dieet

suikervrij dieet

Het suikervrij dieet is dé favoriet bij hen die snel gewicht willen verliezen. Toch is het ook een heuse uitdaging. Niet alleen omdat onze voeding vandaag de dag vaak boordevol suiker zit, ook omdat het goedje wel heel verslavend is. Toch is het een ideale manier om snel en efficiënt gewicht te verliezen.

Wat is een suikervrij dieet?

Bij een suikervrij dieet zeg je gedag tegen geraffineerde suikers. Natuurlijke suikers die we in groenten en fruit vinden, zijn echter wel nog steeds toegestaan. In de praktijk zal je er allerhande verpakkingen op moeten naslaan, want zelden komen die suikers onder de noemer ‘suiker’. Denk aan begrippen zoals dextrose, maisstroop en fructose.

Voordelen van het suikervrij dieet

Het suikervrij dieet helpt om snel gewicht te verliezen. Bovendien vervangt het de typische dips door een constante flow. Energie blijf je behouden, omdat natuurlijke suikers geen taboe zijn. Toch zal je al snel afvallen, omdat je een minder lage bloedsuikerspiegel zal hebben en jouw hongergevoel zal afnemen. Het lagere insulinelevel in het lichaam zal bovendien de vetopslag voorkomen. Uiteraard moet je verder ook op andere manieren een gezonde levensstijl hanteren.

Welke producten mag je niet meer eten?

In de praktijk zal je vaak de etiketten moeten lezen om na te gaan of het product al dan niet geraffineerde suikers bevat. Eventueel zal je even moeten googelen om dat uit te zoeken. Natuurlijk zijn er een aantal bekende producten die een bron vormen van toegevoegde suikers. Cola, chocolade, taart en snoep zijn daar slechts een aantal voorbeelden van. Hiernaast zijn er de producten waarvan velen niet eens weten dat ze geraffineerde suikers bevatten. Het gaat om fruitsapjes, brood, ketchup en kant-en-klaar maaltijden. Vruchtensappen zijn overigens altijd een no-go. Zelfs zonder toegevoegde suikers hebben ze een ongelofelijke hoeveelheid fructose, waardoor de bloedsuikerspiegel ongemeen snel zal stijgen.

Toegegeven: het maakt het winkelen er niet eenvoudiger op, maar tegenwoordig bestaan er allerhande apps en websites om jou te helpen.

Hoe ga je met het suikervrij dieet van start?

Doe jouw eerste boodschappen steeds vooraf. In de eerste dagen zal de suikerdip immers z’n werk doen en dan wordt het doen van boodschappen een stuk minder aangenaam. Zeker met een knorrige maag… Ga vooraf op zoek naar gerechtjes en noteer welke ingrediënten je nodig hebt. Dat maakt het winkelen een stuk aangenamer.

Zorg bovendien voor een goede mentale voorbereiding: de eerste 72 uren zal je je immers soms flauw en futloos voelen. Tracht die eerste 72 uren dan ook rustig door te brengen. Een weekendje thuis is een ideaal moment om het suikervrij dieet van start te laten gaan. Vergeet vooral niet om goed te slapen: dat zou ook in die eerste periode de drang naar suikers doen afnemen.

Kan je het suikervrij dieet combineren?

Weet in de eerste plaats dat het suikervrij dieet nooit op zichzelf hoort te staan. Wanneer je jouw geraffineerde suikers vervangt door vetten, zal het niet werken. Een gezonde levensstijl zal noodzakelijk blijken. Haal jouw sportschoenen dus maar van onder het stof.

In de praktijk gaat het suikervrij dieet het best samen met een koolhydraatarm dieet. Ook hier is het eigenlijk een beetje ‘moeten’: snelle koolhydraten kunnen immers de inspanningen tenietdoen. Om die reden zal je ook pasta en rijst uit het dagelijkse leven moeten bannen. Het grote voordeel hiervan is dat je door het weglaten van snelle koolhydraten automatisch minder zin zal krijgen in suikers. Het koolhydraatarm dieet versterkt dan ook het suikervrij dieet.

Ook voor jou een goed idee?

Dat is natuurlijk afhankelijk van wat jouw doelstellingen zijn. Het suikervrij dieet zal immers goed werken in een crashdieet, maar zal zelden een oplossing vormen op lange termijn. Het is dan ook noodzakelijk om het aan andere inspanningen te koppelen. Je zal nog steeds moeten sporten en calorieën moeten tellen. Indien je pakweg een suikerverslaving hebt, is het daarentegen geen slecht idee om via een suikervrij dieet cold turkey af te kicken.

Tot slot helpt een suikervrij dieet om negatieve gevoelens en angst te overwinnen. Wie zich echt slecht voelt door dat maatje meer, doet er dan ook goed aan om het afvallen te starten met het suikervrij dieet. Je zal immers des te sneller van die negatieve gevoelens af zijn. Dat maakt de stap naar de gym een stuk eenvoudiger.

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Ben je momenteel bezig met afvallen?

Meld je dan aan voor onze community waarin je in contact komt met andere mensen die bezig zijn met afvallen. Meld je hier aan >

P.S. Wij vinden het leuk als je hieronder een reactie achterlaat ?

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: