Het Mediterraanse Dieet – Leef langer en gezonder

Mediterraanse Dieet

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat mensen die rond de Middellandse zee wonen de hoogste levensverwachting hebben.

Hartziekten, Diabetes en beroertes komen er zelfs nauwelijks voor!

Of je nu gewoon een gezond alternatief zoekt voor jouw eetpatroon of de nodige kilo’s wilt kwijtraken, het Mediterraanse dieet is een echte aanrader.

Leef langer en ook nog eens gezonder met het Mediterraanse dieet. Alles wat je moet weten over dit unieke Mediterraanse dieet lees je hier.

Traditionele voeding

Vandaag de dag kun je heust wel Italianen of Grieken verwachten in een fastfoodketen, maar dat valt allemaal niet onder het Mediterraanse dieet.

Het Mediterraanse dieet is gebaseerd op de traditionele Mediterraanse voeding.

Aangezien er meer landen en tradities vallen onder dit dieet, is het lastig om een vaste formule te creëren voor het Mediterraanse dieet.

Wel is er in al deze landen een vast patroon te herkennen qua voedsel inname.

Wij hebben de overeenkomsten tussen deze landen en traditionele voedingswijzen op een rijtje gezet.

De basisprincipes

De producten mogen in grote getallen gegeten worden:

Eet voldoende groente en fruit, het liefst bij iedere maaltijd.

Daarnaast het eten van volkoren producten, zaden, noten en specerijen wordt volmondig aangeraden.

Vis en schelpdieren horen ook bij de basis van het Mediterraanse dieet.

Een unicum is dat het gebruik van virgine olijfolie sterk wordt aangeraden.

Eet met mate:

Pluimvee, kaas, eieren en melkproducten wordt niet op dagelijkse basis geconsumeerd.

Wanneer dit wel het geval is, wordt het vooral aangeraden om met mate te eten.

Beperk deze producten:

Rood vlees mag wel, maar het is een enorme uitzondering.

Eet geen:

Dranken die suikers bevatten, geraffineerde suikers, bewerkt vlees, bewerkte granen, bewerkte oliën.

Dit betekent dat je wit brood vaarwel kunt zeggen en ook de snoep en chips afdeling voorbij kunt lopen in de supermarkt.

Kort gezegd

Kort samengevat is het Mediterraanse dieet een dieet waarbij de puur nature producten van harte worden aanbevolen.

Het dieet is grotendeels op basis van groente, fruit, volkoren producten, zaden en noten. Vlees wordt niet uitgesloten, maar wel beperkt.

Niet iedereen is het eens over wat nu wel en wat niet precies behoort tot het Mediterraanse dieet vanwege de verschillende landen.

Wanneer je als uitgangspunt het natuurlijke en onbewerkte voedsel houdt, ben je altijd bezig volgens de Mediterraanse traditionele voedingswijzen.

Week menu

Hoe ziet het Mediterraanse dieet er dan precies uit op het bord? Voor wat meer inspiratie hebben wij een week menu uitgestippeld.

Zo kun je inspiratie opdoen voor jouw boodschappenlijst en weet je precies wat je allemaal kunt eten.

Maandag
Ontbijt: Griekse yoghurt met haver en vruchten
Lunch: Tonijnsalade met olijven en tomaat
Diner: Volkoren pasta met groente saus

Dinsdag
Ontbijt: Omelet met groene groente
Lunch: Volkoren boterham met sla, tomaat en dressing
Diner: Lasagna

Woensdag
Ontbijt: Vruchtensalade met noten
Lunch: resten van de lasagna van de vorige avond
Diner: Salade met olijfolie dressing en noten

Donderdag
Ontbijt: Griekse yoghurt met haver en vruchten
Lunch: Volkoren snee boterham met soep
Diner: Zalm, rijst en groente

Vrijdag
Ontbijt: Havermout
Lunch: Volkoren pasta met tonijnsalade
Diner: Gegrilde kip met gestoomde groenten

Zaterdag
Ontbijt: Havermout
Lunch: Salade met paprika, aubergine en noten
Diner: Pizza met bodem van volkorentarwe

Zondag
Ontbijt: Omelet met olijven
Lunch: Pizza van de vorige dag
Diner: Paëlla

Tussendoortjes

Wat kun je dan precies eten om de snelle trek te verhelpen? Neem een klein bakje nootjes, pure chocolade of natuurlijk een lekkere fruitsalade.

Je eet dus altijd divers en er zijn genoeg mogelijkheden. Hierdoor is het Mediterraanse dieet eenvoudig vol te houden.

Doordat je minder bewerkt voedsel en suiker eet, krijgt jouw lichaam een echte gezondheidsboost.

Je voelt je beter in je vel en raakt vanzelf de overtollige kilo’s kwijt.

Het beste van dit dieet is dat het gewoon erg lekker is! Je hoeft weinig te laten en hebt nooit last van een hongergevoel.

Het voelt niet zozeer als diëten, maar meer als het veranderen van jouw eetgewoontes.

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Ben je momenteel bezig met afvallen?

Meld je dan aan voor onze community waarin je in contact komt met andere mensen die bezig zijn met afvallen.

Meld je hier aan >

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: