Glutenvrij Dieet

glutenvrij dieet

Gluten is de benaming van een mengsel van eiwitten. Het komt in bepaalde granen voor en mensen met coeliakie mogen beslist geen gluten. Heb je glutensensitiviteit dan is het beter producten met gluten te vermijden. Deze mensen volgen eten volgens een glutenvrij dieet.

Gluten vind je in alle soorten gewoon brood, in beschuit en crackers, in gebak en koek en in pasta als spaghetti, macaroni en ook vermicelli. Ook producten zoals soep, saus, worst en bepaalde soorten gehakt – die gebruik maken van bindmiddel- bevatten gluten. Het maken van een glutenvrij dieet is vooral maatwerk en vergt de nodige kennis. Een specialist of diëtist kan hierbij helpen.

Glutenvrij dieet

Het glutenvrije dieet is ondertussen al aardig ingeburgerd in de samenleving en glutenvrije dieetproducten zijn dan ook duidelijk in de supermarkt herkenbaar aan een speciaal logo op de verpakking. Als je geen gluten mag eten, dan mis je vezels, ijzer, jodium, foliumzuur en vitamine B1. In het glutenvrije dieet zul je deze stoffen dus aan moeten vullen. Leidend bij een glutenvrij dieet is vaak toch de zogenaamde ‘Schijf van Vijf’ waarbij je kiest tussen van nature glutenvrije producten of voor vervangers van producten met gluten als bijvoorbeeld volkoren pasta.

Let op symbool op verpakking

Wat je binnen een glutenvrij dieet gewoon kunt eten zijn aardappelen, zilvervliesrijst, mais, peulvruchten, boekweit, soja, groenten, fruit, vlees, gevogelte en vis- schaal en schelpdieren. In een glutenvrij dieet passen ook eieren, kaas, melkproducten, olie, roomboter. Het samenstellen van een glutenvrij dieet is vooral een kwestie van goed de etiketten van de producten lezen. Let dus goed op het keurmerk en het glutenvrij symbool op de verpakking om zeker te weten dat een product echt veilig is.

Misleidende etiketten

Toch blijken etiketten in de praktijk nog wel eens misleidend. Wat moet je bijvoorbeeld met de uitdrukking ‘met zeer laag glutengehalte’? Gebruik je die voor een glutenvrij dieet? Wettelijk gezien zegt dit dat het product tussen de twintig en honderd milligram gluten per kilo bevat. Dit zijn dus producten die niet glutenvrij zijn en dus zijn ze verboden voor mensen met coeliakie. Gelukkig komen dergelijke producten niet heel veel in de winkels voor.

Ook de melding ’kan sporen van gluten bevatten of is verwerkt in een omgeving met gluten’ is voor sommige mensen niet heel duidelijk. Wat de fabrikant hiermee wil zeggen is dat ze simpelweg niet kunnen garanderen dat het hier om een glutenvrij product gaat. Er kunnen dus onbedoeld sporen van gluten in het product aanwezig zijn. Opvallend is dat de melding niet verplicht is en dat dus ook zonder deze melding je producten kunt kopen die toch licht met gluten besmet zijn. Geen etiket? Vraag dan de winkelier om informatie. Die is wettelijk verplicht om je over de aanwezigheid van gluten in een product te infomeren.

Klachten bij geringe hoeveelheid gluten

Mensen met coeliakie kunnen al met klachten te maken krijgen bij een geringe hoeveelheid gluten. Bij een glutenvrij dieet dien te dus ook op te letten dat producten met gluten nooit in aanraking komen met glutenvrije producten. Bewaar die producten dus strikt gescheiden van elkaar en maak thuis eerst de glutenvrije producten voor je met de ‘normale’ gerechten aan de slag gaat. Ook het goed schoonhouden van de keukenspullen is essentieel. En denk je dat er toch sprake is van vermenging, probeer dan niet een ‘besmet’ deel uit het gerecht te vissen maar begin gewoon helemaal opnieuw. Elk kruimeltje kan immers een kruimeltje te veel zijn.

Een glutenvrij dieet is dus een kwestie van maatwerk en goed opletten op de voedingsstoffen die je mist en dus met je glutenvrij dieet dient aan te vullen én op de etiketten van de producten in de schappen van de supermarkt.

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Ben je momenteel bezig met afvallen?

Meld je dan aan voor onze community waarin je in contact komt met andere mensen die bezig zijn met afvallen. Meld je hier aan >

P.S. Wij vinden het leuk als je hieronder een reactie achterlaat ?

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: