Crash dieet – Goed Of Slecht?

crash dieet

Het crash dieet is een erg populaire methode om vet te verliezen, zoveel is zeker.

Natuurlijk omvat elke afvalmethode zowel voordelen als nadelen.

Het is dan ook belangrijk daar een zicht op te hebben als je zelf wil afvallen.

Maar eerst is het belangrijk te weten wat een crash dieet precies is.

Enkel op die manier kan je voor jezelf beslissen of je het wil volgen.

Het volgende overzicht geeft alle nodige informatie over deze dieetvorm!

Wat is een crash dieet?

wat is een crash dieetEen crash dieet is een dieet waarbij er in korte tijd veel calorieën worden weggelaten.

Vaak gaat het om een dieet waarbij koolhydraten en vetten drastisch worden verminderd.

Meestal wordt de hoeveelheid eiwitten behouden, zodat spiermassa minder snel verloren gaat.

Na het crash dieet gaat men vaak het gewone voedingspatroon weer opnemen, met hier en daar natuurlijk wat aanpassingen.

Het is wereldwijd een van de meest populaire methode om in korte tijd veel lichaamsgewicht te verliezen.

Wat zijn nu de voordelen en nadelen van een crash dieet?

Een duidelijk overzicht daarop is hier wel van belang als je zelf wil afvallen!

De voordelen van een crash dieet

1. Je verliest snel gewicht

Het spreekt voor zich dat je snel afvalt bij een crash dieet. Dit is eenvoudigweg omdat het grootste deel van je calorieën wordt weggelaten.

Het resultaat is dat het lichaam je eigen vet gebruikt als energie, en je dus vet verliest.

2. Het principe is eenvoudig

Een ander voordeel is dat crash diëten erg eenvoudig is in theorie.

Het enige wat je moet doen is voeding weglaten!

Natuurlijk zijn er een aantal richtlijnen, waaronder genoeg eiwitbronnen eten, en veel groenten.

3. Je mag heel veel groenten eten

crash dieet veel groenteDaarbij is het bij een crash dieet toegestaan om bepaalde groenten in grote hoeveelheden te eten.

Ten minste als ze weinig calorieën bevatten.

Sla, tomaten, wortels, allemaal zijn het zaken die je zullen helpen om af te vallen tijdens zo’n dieet.

4. Het is goedkoop

Een bijeffect van het feit dat je weinig mag eten is dat het dieet erg goedkoop is.

Voedingswaren zoals vlees kosten doorgaans erg veel. Hoe minder je er dus van eet, hoe meer je kan sparen!

De nadelen van een crash dieet

1. Je hebt altijd honger

crash dieet voordelenHet grote nadeel van een dergelijke dieet is dat je veel honger hebt.

Dit is logischerwijs omdat je minder energie binnenkrijgt dan je lichaam nodig heeft.

Honger hebben zorgt niet enkel voor lichamelijke, maar ook voor psychologische problemen!

2. Erg weinig variatie

Daarbij is variatie bij een dergelijk dieet ver te zoeken.

Juist omdat de meeste voedingsmiddelen veel calorieën bevatten, mag je ze niet eten.

En dat zorgt ervoor dat je elke dag hetzelfde zowat hetzelfde eet!

3. Risico op terugvallen is reëel

Vaak is het dit hongergevoel en het gebrek aan variatie die ervoor zorgen dat mensen stoppen met het dieet.

Het is zowel lichamelijk als psychologisch niet meer vol te houden.

Het gevolg is dat men te véél eet op de lange termijn, waardoor men al het verloren gewicht (en meer) terugkrijgt.

4. Sociaal erg moeilijk te onderhouden

crash dieet niet leuk voor je socale contactenTen slotte is het bij een crash dieet erg moeilijk om met vrienden, familie of collega’s uit eten te gaan, of zelfs maar iets te gaan drinken.

Het zorgt voor spanning in je sociale kring, wat natuurlijk ook niet gezond is.

Een crash dieet: slimme keuze of niet?

Het is duidelijk dat een dergelijk dieet zowel voordelen als nadelen biedt. Zoals dat bij elk soort voedingspatroon het geval is.

Hoewel een crash dieet misschien aanlokkelijk lijkt door de snelle resultaten en de eenvoud, is het toch niet de beste manier om vet te verliezen.

Een uitgebalanceerd voedingspatroon en beweging zijn nog altijd de beste methode.

Zeker als je op de lange termijn wil afvallen en gezond wil zijn.

Plots heel weinig eten zal dan wel een effect hebben op je gewicht, maar het is van korte duur.

Door de lage calorie-inname is het immers erg moeilijk om vol te houden.

Het resultaat is vaak dat mensen na afloop van het dieet weer bijkomen.

Vaak tot hun origineel gewicht, of zelfs meer.

En dat is natuurlijk niet de bedoeling als je wil afvallen en een gezond gewicht wil blijven behouden!

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Ben je momenteel bezig met afvallen?

Meld je dan aan voor onze community waarin je in contact komt met andere mensen die bezig zijn met afvallen.

Meld je hier aan >

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: