Afvallen Stappenplan – Het stappenplan om goed af te vallen

Afvallen Stappenplan

De zomer komt er weer aan en dan wil je jezelf natuurlijk vertonen in een mooi, strak lichaam. Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf!

Er zijn enkele basisregels waar je je aan dient te houden voor succes. Lees verder hoe je een goed begin kunt maken.

Bepaal je doelen

Zorg ervoor dat je een doel maakt. Wil je een bepaald aantal kilo’s afvallen? Of ga je helemaal voor die sixpack?

Als je concreet je doel voor je hebt kan je daar naar toe werken.

Wees hier wel realistisch in: als je bijvoorbeeld niet dagelijks de tijd hebt om te sporten, zal het resultaat mogelijk langer duren.

Je kunt met een vriend(in) samen een doel opstellen, zo kan je elkaar motiveren.

Kies een haalbare dagelijkse routine

Kijk wat goed past in je dagelijkse schema. Kies een voedingsschema wat je makkelijk kunt combineren met thuis en werk.

Als je vaak moet reizen kan het wel wat lastiger worden, kies dan voor voeding die je makkelijk kunt meenemen.

Laat je niet verleiden tot het kopen van diverse fastfood artikelen!

Je doet er ook goed aan om meerdere kleine maaltijden per dag te eten.

Zo krijg je ook een voller gevoel.

Af en toe cheaten mag

Je hoeft niet altijd strak vast te houden aan gezonde eiwitrijke maaltijden.

Af en toe, bijvoorbeeld in het weekend, mag je een cheat maaltijd nuttigen.

Dit zijn de maaltijden met hogere calorieën, denk bijvoorbeeld aan patat.

Maar overdrijf dan ook niet met de portie(s).

Sommige voedingsschema’s staan ook een cheatweek toe na enkele weken een strak schema gevolgd te hebben.

Beweeg meer: kies een leuke sport

Naast een goed voedingsschema kan je voor een leuke sport kiezen om het afvallen nog eens te versnellen.

Wanneer je een intensieve sport beoefent, zal je lichaam extra vet verbranden en zul je ook een stuk sterker en fitter worden.

Hierdoor val je dus niet alleen af, maar krijg je ook mentaal een positieve motivatie.

Minimaal 3x sporten per week is wel aanbevolen als je bijvoorbeeld weinig beweegt en/of een zittend beroep hebt.

Hou er wel rekening dat als je vaker sport je spieren gaan groeien.

Hierdoor heb je ook meer energie nodig. Vraag naar een trainer/coach voor extra tips.

Rust voldoende

Voor een goed dagschema dien je ook je rust goed in te plannen. Vooral als je ook sport is het belangrijk om je lichaam rust te geven.

Ieder lichaam is anders, maar in de algemene zin hou je 7-8 uur slaap aan per nacht.

Ook als je lichaam op is na bijvoorbeeld een drukke week of diverse sportsessies, kan het goed zijn om wat extra rustdagen in te plannen.

Luister altijd naar je lichaam!

De resultaten

Kijk regelmatig naar je doelen en kies vaste tijden om bijvoorbeeld te wegen en je lichaam op diverse plaatsen te meten.

Sla de resultaten op in een document (of schrijf ze op) zodat je continu weet of je je doelen hebt behaald.

Als de doelen niet worden behaald, kan je jezelf afvragen: eet ik teveel?

Zie ik wat over het hoofd? Kijk altijd kritisch naar je schema. Overleg eventueel met een diëtist voor tips en een mogelijk ander schema.

Vraag om feedback

Je kunt tegenwoordig heel veel informatie vinden over hoe je kunt afvallen.

Deel je schema met anderen en vraag om feedback.

Zo kan je altijd tips vinden hoe anderen omgaan met mogelijke struikelblokken zoals het eten op bepaalde tijdstippen.

Wees in ieder geval niet bang voor kritiek: iedereen is onderaan begonnen. Door ervaring op te doen leer je.

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Ben je momenteel bezig met afvallen?

Meld je dan aan voor onze community waarin je in contact komt met andere mensen die bezig zijn met afvallen.

Meld je hier aan >

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: